Pán Ing. Štefánik, prednosta Petržalky, má momentálne plné ruky práce s obhajovaním rezidenčného parkovania v tejto časti Bratislavy. O tom, že celá táto akcia je nedôveryhodná od samého začiatku /vyhlásenie súťaže a výber dodávateľa – koncesionára s najdrahšou ponukou, stanovenie veľmi divnej ceny zákazky 4 999 999.- Euro kvôli „obídeniu“ zákona – vraj „išlo o podlimitnú zákazku“ s rozdielom mínus 1 Euro, odstránenie konkurenčných firiem zo súťaže, podpísanie zmluvy starostom s koncesionárom bez predchádzajúceho súhlasu poslancov atď./sa popísalo už veľa. Jednoducho súťaž – výber víťaza á la Bajanistan. Pán prednosta sa okrem „divných“ reakcií na oponentov tohto zámeru zviditeľnil aj vo verejnej diskusii s obyvateľmi Petržalky, kde obhajuje jediné správne a najkorektnejšie riešenie tohto ich parkovacieho systému najmä „pre mnohé generácie po nás“. Škoda, že ten pojem „NÁS“ nedefinoval presnejšie.
Citujem p. Štefánika, ktorý na otázku: „V Petržalke v rámci novostavieb býva viacero ľudí v ateliéroch /apartmánoch/, ktoré vyhovujú podmienkam na bývanie, avšak nie je možné si v nich nahlásiť trvalý pobyt. Ako môžu riešiť parkovanie?“
Odpovedá: „Snažíme sa, aby takýchto ľudí bolo čo najmenej. Investori takýchto stavieb totiž obchádzajú stavebný zákon a v konečnom dôsledku to spôsobuje vážny problém v parkovaní. Spolu s mestom sa preto snažíme vyvíjať tlak na to, aby sa takéto priestory nestavali. V Petržalke síce v súčasnosti niekoľko desiatok ateliérov je, ale nejde o žiadne závratné počty s tým, že v budúcnosti ich chceme úplne stopnúť.“
Ďalej: „Ako je mestska cast pripravena na moznost, ze navrh Vseobecne zavazneho nariadenia o parkovani v zastupitelstve neprejde?“
Odpoveď prednostu:
„Petržalka na zavedení parkovacej politiky pracuje už 5 rokov, pretože si uvedomujeme, že ide o riešenie nielen pre toto volebné obdobie ale pre mnohé generácie po nás, je to základ, ktorý je potrebné položiť na to, aby sa z Petržalky nestalo veľké chaotické parkovisko a aby sme na každom kroku nezakopávali len o autá, aby nám ich kolesá nezničili všetku zeleň a aby nám výfuky z nich úplne nezničili ovzdušie. Ak poslanci zastupiteľstva neschvália VZN a Prevádzkový poriadok, preberajú tým zodpovednosť za to, že parkovanie sa riešiť jednoducho nebude a pokračovať bude chaos.“
Chcem čitateľov upozorniť na niekoľko jeho zavádzajúcich informácií a klamstiev, ktoré sú v diametrálnom rozpore s realitou a praxou. Uvediem to na príklade stavby Domino.
Táto stavba je momentálne zastavená, lebo bolo pri nej porušené, okrem iného, všetko o čom tu p. Štefánik hovorí a to Stavebným úradom MČ BA – PE, konkrétne starostom Bajanom a investormi stavby. Ale je tu jedno ALE. Starosta Bajan, ako bývalý investor Domina, naďalej tvrdo obhajuje a presadzuje túto stavbu. Nechcem tu písať o všetkých porušeniach zákona zo strany MČ BA – PE a investorov pri tomto projekte. Uvediem iba súvislosti proklamovanej parkovacej politiky Petržalky a jej „bajanovské“ použitie v praxi pri stavbe Domina.
Starosta Bajan v r. 2011 protizákonne zmenil Územné rozhodnutie Domina a vydal súhlasné stanovisko na výstavbu 7-mich nadzemných podlaží namiesto 6-tich, zrušil polyfunkčnosť stavby, navýšil počet stavaných bytov zo 60 na 90, administratívneho bývania pre seniorov na 57 a ako bonus, pre vtedajšieho investora Bajoprojekt s.r.o. /firma jeho brata Ing. M. Bajana/, zrušil parkovacie priestory v suteréne, kompletné 1. podzemné podlažia, čiže jedno zo zásadných kritérií územného rozhodnutia. Je predsa lacnejšie vyliať betón na povrch, ako budovať parkovanie v podzemí. V tomto duchu vydal Stavebné povolenie. Takže parkovanie iba na povrchu stavebného pozemku so 134 parkovacími miestami, viac áut sa tam nevmestí.
Podľa normy STN 736110 je potrebných pre takto schválenú novostavbu 158,5 parkovacích miest / 18 troj, 18 dvoj a 54 jednoizbových bytov 117, administratívne bývanie pre seniorov 28,5, návštevy 8, zamestnanci 5/.
Zmenou investora časti stavby pre výstavbu troch bytových domov /Subcentro s.r.o./ v roku 2013 nastal ďalší posun v potrebe počtu parkovacích miest. Nový investor totiž „načierno“ zmenil štruktúru výstavby a predaja bytov na 36 trojizbových a 54 dvojizbových bytov. Počet parkovacích miest iba pre byty tým narástol na 153 miest. Pre celé Domino teda 194,5. Čiže rozdiel cca 60 chýbajúcich parkovacích miest. Starosta Bajan o tom veľmi dobre vie, ale nepodnikol žiadne opatrenia ani nápravu.
Práve naopak. Aby ten deficit parkovacích miest nebol taký očividný a výrazný, tak starosta Bajan sa rozhodol v Dodatočnom stavebnom povolení z r. 2014 „prekrstiť“ pôvodný termín „administratívne bývanie pre seniorov“ na „apartmánové nebytové budovy – ubytovacie zariadenie na krátkodobé pobyty“, kde sa „vraj“ podľa spomínanej STN nepožadujú parkovacie miesta pre apartmány, iba pre obslužný personál. Takže už „papierovo“ chýba iba 32 parkovacích miest. Čo je zrejme pre starostu Bajana zanedbateľné, lebo na túto pripomienku obyvateľov Jasovskej pri dodatočnom stavebnom konaní lakonicky odpovedal: „Preukázaných 134 parkovacích miest je z hľadiska potrieb statickej dopravy postačujúcich.“ Zdôvodniť to konkrétnymi predpismi, normami, zákonmi nepovažoval za potrebné, hoci mu to zákon ukladá.
Pán Štefánik, z tohto je evidentné, že nikto z kompetentných sa nesnaží o to, aby ateliérové /apartmánové/ bývanie z Petržalky vymizlo a nedajbože ho bolo v budúcnosti možné „stopnúť“. Vaše informácie sú teda zavádzajúce. Práve naopak, Stavebný úrad MČ BA-PE takýchto investorov podporuje a podáva im pomocnú ruku pri „obchádzaní stavebného zákona“. Veď za chvíľu by malo v Petržalke, podľa priania p. Bajana a investora Domina, pribudnúť tých ďalších 57 ateliérov /apartmánov/ z tohto projektu s nulovým počtom parkovacích miest.
Všetky tieto nekalé aktivity vášho úradu sa udiali v ostatných 5. rokoch, dejú sa v súčasnosti a budú pokračovať aj v budúcnosti, lebo ďalšie dodatočné stavebné konanie o Domine je na obzore. Najväčší podiel viny na tomto stave má práve vedenie MČ BA – PE, veď 5. – krát zvolený starosta Bajan a jeho ansámbl sa už „5 rokov“ zaoberá „parkovacou politikou“. A čo ste robili tie predchádzajúce volebné obdobia? Problémy s parkovaním v Petržalke trvajú min. 15 rokov.
Ak „VZN a Prevádzkový poriadok“ poslanci za daných podmienok neschvália, tak vy ako platený úradník, hoci aj s poradným hlasom, budete plniť uznesenie zasadnutia a riešiť problém s parkovaním naďalej. Aj keď by mala prebehnúť nová súťaž. Teda ak máte ešte záujem pracovať v úrade MČ BA – PE. Nebalamuťte obyvateľov Petržalky, že parkovanie „sa už riešiť jednoducho nebude“. Keď chcete zaplatiť koncesionárovi za každú vydanú rezidenčnú kartu 48.- Euro tak je jasné, že musíte navýšiť cenu tejto karty, aby vám zostalo niečo „na budovanie nových parkovacích miest“. A kto to zaplatí? Žeby „hlúpi“ obyvatelia Petržalky?
Uvedomte si, že poslanci mestského zastupiteľstva nie sú žiačikovia 2. triedy základnej školy, takéto zastrašovanie, vyhrážanie a vydieranie na nich neplatí. Teda aspoň dúfam.
Celá debata | RSS tejto debaty